En pokkers god kop kaffe – uden sort samvittighed

Af Mikael Hjorth 0

Måske kan de helt unge læsere ikke være med her, men tilbage i min studietid var en af de allermest populære TV-figurer den skarptskårne og etisk renskurede politibetjent Dale Cooper fra serien »Twin Peaks«. Og et af de tilbagevendende, kultagtige højdepunkter var, når han kom ind på »The Double R Diner«, satte sig i de rødbrune sæder og efter et par sip udbrød, at det var dog »a damn fine cup of coffee«. Og tilføjede han så ikke – »and hot!«? Sådan husker jeg det.

Etisk renskuret kaffe er tilsyneladende bare ikke så enkelt at få serveret. Store producenter som Nestlé og store distributører som Starbucks står over for den udfordring, at de risikerer at aftage kaffe fra plantager, underleverandører og mellemhandlere, hvor arbejdsforholdene ikke er i orden.

Hvad er du helt sikker på, og hvor er du i tvivl?

Berlingske Business beskriver torsdag, hvordan de ansatte på kaffeplantager i Brasilien lever under kummerlige forhold. Det baserer sig på en rapport fra researchcenteret Danwatch, som har været med brasilianske myndigheder på inspektioner. De afdækkede livsfarlige forhold, hvor de ansatte blev udsat for farlige kemikalier og arbejde uden beskyttelsesudstyr, og et miljø med udbredt brug af børnearbejde og slavelignende bindinger af medarbejderne. Rent drikkevand havde de mange steder heller ikke adgang til.

Det er selvfølgelig helt uantageligt, og i en verden, hvor informationer rejser med lysets hastighed, kan en virksomhed hurtigt havne i suppedasen, hvis de bliver afsløret i at aftage råvarer fra sådan nogle slyngler. Problemet er, at den globaliserede verden også er afhængig af denne udveksling af varer på tværs af kontinenter. Uden fremstilling af varer i fattigere lande, skulle vi betale meget for vores kaffe, for vores mad og møbler og dagligdags fornødenheder – og ikke mindst vores elektronik. Se på bagsiden af din smartphone, hvor den er produceret og samlet.

Vejen frem for globale virksomheder med respekt for virksomhedernes sociale ansvar – og ikke mindst deres eget renommé – er transparens. Vær åben over for dine leverandører og vær åben over for dine kunder. Hvad er du helt sikker på, og hvor er du i tvivl? Ligesom kunderne må »stemme med fødderne« alt efter pris, kvalitet og overbevisninger om etik, ansvar og miljø, så kan virksomhederne gøre det samme. Det er i deres egen interesse at interessere sig for, hvilke forhold deres produkt er produceret under.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info