Min næste bil bliver den sidste på benzin

Af Mikael Hjorth 0

De seneste ændringer i registreringsafgiften for biler i Danmark har lagt låg på salget af elbiler. Efter der fra nytår gradvist bliver indført afgifter også for de lydløse elbiler, er salget standset brat op. Fra efteråret er afgifterne på traditionelle brændstof-biler også sat en smule ned, så en mellemklassebil er blevet 10.000 til 20.000 kroner billigere. Det er klart, at det på kort sigt forrykker balancen.

De grønne biler vinder frem blandt andet fordi, at den nye teknologi er på vej ned i lavere prisklasser – uden at bilen dermed ligner en Ellert eller Kewet eller hvad de øvrige sæbekassebiler med elmotor gennem tiden har heddet.

Men vent nu. Regnestykket i dagens Berlingske Business viser, at det faktisk allerede tre de seneste år har kunnet betale sig at køre i en elbil eller hybridbil i mellemklassen frem for en bil med traditionel forbrændingsmotor. Det er de lavere afgifter og lavere udgifter til drift og service, som falder ud til i grønne bilers favør.

De nye afgifter på elbiler presser regnestykket en smule, men ifølge eksperterne hænger det stadig sammen i den prisklasse – hvorimod Teslas dyrere modeller er mere udsatte.

De grønne biler vinder frem blandt andet fordi, at den nye teknologi er på vej ned i lavere prisklasser – uden at bilen dermed ligner en Ellert eller Kewet eller hvad de øvrige sæbekassebiler med elmotor gennem tiden har heddet. Nu er det en Nissan Leaf, en VW Golf, en BMW i3 og snart en Opel Ampera-e, der tegner elbilerne i gadebilledet.

Og så skal man slet ikke tage fejl af den enorme effekt på prestigefronten, som Tesla med sine sportslimousiner har banet vejen for. Ligesom køberne af en Audi firmabil føler sig som lidt en Tom Kristensen under Le Mans, så har den amerikanske producent givet elbiler et langt bedre ry end føromtalte Ellers og Kewet.

Min næste bil – bliver det så en elbil eller hybridbil? Det tror jeg ikke. Endnu er jeg lidt usikker på det med rækkevidden, hvor langt der er mellem ladestandere på langtur og holdbarheden af batteriet – selv om garantierne er lange efterhånden.

Der mangler nogle skridt mere i udviklingen af teknologien. Som en række eksperter sagde til Berlingske Business forleden, så vil vi se en revolution inden for lagring af energi inden for de kommende år, som efter al sandsynlighed også vil betyde det endelige gennembrud for elbiler.

Indtil da lader jeg andre om være frontløbere. Med mindre den kommende mellemklassebil fra Tesla bliver helt uimodståelig. Eller brint overhaler indenom som brændstof til biler. Eller…

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info