Teslas virkelige værdi er de store og vilde visioner

Først var det Ford, der blev overhalet i begyndelsen af april, og bare en uge senere er det General Motors, som må se sig i bakspejlet for at få øje på fremstormende Tesla.

Elbilens acceleration er ikke bare »latterligt« hurtig, som den skrappeste indstilling nu hedder på topmodellen. Målt på aktiernes samlede markedsværdi har opkomlingen også på få år overhalet de to store, traditionelle bilfabrikanter i USA. Chrysler, som nu er i samme koncern som Fiat, er også distanceret.

Alene i år er Tesla-aktien steget med 40 procent til i alt 358 milliarder kroner.

Det er netop det at drømme kæmpestort og satse lige så stort, der får investorerne til at tro på Musk og Tesla.

Hvad er det aktionærerne køber ind i – er der økonomiske realiteter bag, eller er det bare en drøm eller et fatamorgana?

Det finansielle først: Tesla tjener ikke penge endnu. Siden den første Roadster kom på gaden i 2008, har selskabet haft overskud i ét kvartal. Tesla siger selv, at de tjener penge på de nuværende modeller – S og X – men investeringerne i batterifabrikker og den kommende model 3 er enorme.

Sælger de så flere biler end Ford og General Motors? Meget langt fra. Tesla sendte 25.000 biler ud fra fabrikkerne i første kvartal i år. Ford solgte seks millioner køretøjer sidste år, og General Motors nåede næsten 10 millioner producerede biler i 2016. GM er med andre ord knap 100 gange større end Tesla.

Elbilen deler virkelig vandene mellem glødende tilhængere og mistroiske skeptikere. Tilhængerne priser Tesla for strategien med at begynde med en premium-bil, som slet ikke ligner en elbil – det vil sige, den ligner ikke det billede af en elbil, som blev etableret med grimme ællinger som Ellert, Kewet og også de første modeller fra de etablerede bilfabrikker.

Model S blev gennembruddet på trods af startvanskeligheder med den første Roadster, som over for flere hundrede millioner seere blev latterliggjort i BBC-programmet »Top Gear«: To udgaver af Roadster brød ifølge værterne sammen under testen, og de holdt i øvrigt slet ikke den lovede rækkevidde. Tesla tabte faktisk et forsøg på at få gendrevet påstandene i retten.

Netop rækkevidden er det næste ømme punkt for elbiler. Tør man skifte brændstofbilen ud med en elbil, som måske ikke når frem til familiemiddagen eller forretningsaftalen? Tesla var trods begyndervanskeligheder de første til at bryde den barriere.

Elon Musk er manden, som giver Tesla en aura af noget helt særligt. Bilerne er spektakulære i sig selv, men hans vidtrækkende drømme tilføjer stjernestøv.

Meget passende er han også involveret i rumfart med SpaceX, og hans store visioner om for eksempel lagring af energi med batterier, udnyttelse af solenergi og så naturligvis selve bilfabrikken Tesla er netop kendetegnet ved deres enorme skala.

Det er netop det at drømme kæmpestort og satse lige så stort, der får investorerne til at tro på Musk og Tesla.

Vil det så lykkes?

Det er virkelig svært at spå om, men næste led i kæden med mellemklassebilen Tesla 3 virker troværdig. Også her er der tænkt i skala: Fra 2020 skal der efter planen produceres én million biler om året. Så begynder det at ligne noget.

Men de traditionelle bilfabrikker begynder at røre på sig. Når først Ford, General Motors, Volkswagen, Toyota og Kia/Hyundai begynder at røre på sig, kan konkurrencen blive for hård for den lille, nye spiller – uanset at det er Tesla, der har gjort visionen til virkelighed.

Læs også: Tesla skal have flere penge, men regnskab og bilplaner kører på skinner

Læs også: Bilboss ryster på hovedet: Teslas værdi er uforklarlig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *