Godt gået, Danske Bank: Smart digital genvej til mere privat opsparing

Vi kender allerede succeshistorien om MobilePay. Nu er næste digitale produkt kommet fra Danske Banks udviklingsafdeling, og min konklusion kommer allerede her – jeg er fan. Med et par forbehold og forhåbninger tilknyttet.

Det drejer sig om investeringsportalen June. Formålet er at få danskerne til at aktivere alle de mange milliarder i rede penge, som står på almindelige bankkonti til ingen eller symbolsk forrentning. Den er godt tænkt og godt skruet sammen, og dens succes afhænger så af, om analysen bag har været rigtig:

Er der et behov og en vilje blandt de potentielle kunder til at komme i gang med at investere? Og serveres tilbuddet tilstrækkeligt brugervenligt og forståeligt?

Umiddelbart ja.

Det er lykkedes at digitalisere den ellers lidt bøvlede proces med at få adgang til at investere på en ret enkel måde.

Min første reaktion var egentlig let skuffelse. Der er foreløbigt ingen app, kun adgang via nettet. Med succesen for MobilePay in mente, skulle man jo forvente, at June ville være bygget tæt sammen med betalings-appen, som med udgangen af 2016 nåede op på 3,3 millioner brugere, som gennemførte 170 millioner betalinger sidste år. Et helt oplagt sted at fiske efter kunder til det investeringsprodukt.

Det er nok MobilePays succes, der spærrer for dette, for med deltagelse af en række andre danske banker efter flugten fra Swipp kan Danske Bank nok ikke få lov at bygge et selvstændigt produkt ind i den populære app.

Skuffelsen bliver til glæde på June.dk: Man kan nemlig logge ind med sin adgang til MobilePay – så nogen fordel af adgang til de mange danskere er der altså. Og herfra vokser begejstringen. Det er lykkedes at digitalisere den ellers lidt bøvlede proces med at få adgang til at investere på en ret enkel måde.

Krav til bankerne om identifikation af kunderne for at forhindre hvidvask har indtil nu udløst lidt af et papir-helvede med mange siders aftalevilkår til underskrift og indsendelse af kopier af pas, kørekort eller lignende. Fysiske breve frem og tilbage, inden man kan få lov at sætte bare en hundredemand i spil på aktier.

Læs også: Apples svar på MobilePay fejler i USA

June løser opgaven fornemt. Man tager et billede af sundhedskort og kørekort og uploader på siden, sætter kryds i boksen med aftalevilkår, som man kender fra andre digitale forretninger, og så er man i gang. De kedelige papirer med reglerne bliver så sent til brugerens Eboks, og så kan man lade være med at spilde tid på det.

Et par spørgsmål om formue, gæld, tidshorisont og risikovillighed – og vupti: Så er det ønskede beløb investeret.

I denne udgave sætter man pengene i såkaldte ETF’er – Exchange Traded Funds – som er relativt passive investeringsfonde, som typisk skygger et indeks på en børs. Igen, det er relativt simpelt, og det er den enkle tilgang og de tilsyneladende lave omkostninger, som måske kan lokke danskere uden erfaring med investering i gang.

Den digitale tænkning og tilgang er blandt de bedste.

Forhåbningerne? At dette og sikkert kommende initiativer fra konkurrenterne kan lokke danskerne til at tage lidt risiko med sparepengene og dermed være med til at finansiere de virksomheder, som skal bruge kapital for at komme i gang eller udvide. En mere aktiv investeringskultur vil understøtte vækst og arbejdspladser.

Og næste skridt: At det også bliver muligt gennem simple investeringsportaler at investere i konkrete aktier eller bredere investeringsforeninger. June er absolut et skridt i den rigtige retning.

Læs også: Nets klar til duel med MobilePay: Nu er det mobile dankort lanceret

8 responses to “Godt gået, Danske Bank: Smart digital genvej til mere privat opsparing

  1. Sponsoreret artikel? Der bliver ikke gjort opmærksomt på, at det er dobbelt så dyrt sammenlignet med andre løsninger, hvilket tangerer dårlig journalistik

    1. Hej Erik. Jeg arbejder for June, men vil blot lige kommentere på, hvad det er man betaler for med June. Det man får med June er noget mere end blot ETF’erne. Det er også en personlig anbefaling, sammensætningen af ETF’er nøje udvalgt over hele verden, og ikke mindst det at Junes investeringer løbende bliver overvåget og optimeret af nogle af landets mest erfarne investeringseksperter i forhold til både risiko og potentielt afkast. Ja, man kan købe ETF’er billigere, hvis man selv har mod på (og tid til) at holde investeringerne ved lige løbende. Og, så giver June mulighed for at lave en meget diversificeret investering fra kun 100kr, uden der er ekstra omkostninger ved at investere mere, eller tage penge ud. Læs evt mere detaljeret om hvad der ligger til grund for prisen her https://www.june.dk/about/#cost

  2. Pinligt at manden arbejder for June og så forklæder sit salgsgas som journalistik.

    @børsen: Kom ind i kampen…

    1. Ole Jensen – kom ind i kampen

      Dette indslag er en blog hvilket i sig selv bør stille én kritisk ift hvem som skriver og om hvad – det er jo trods alt blot en ytring af holdninger (og i mange medier ofte reklame)

      Indslaget er desuden skrevet af Mikael Hjort på Berlingske Business – så hvis du gerne vil have mediet ‘Børsen’ ind i kampen vil jeg anbefale du skriver til dem i stedet.

      Fyren fra June (Danske Bank) – med brugeren ‘Andreas’ – giver en relativt fornuftig uddygning af produktet her.
      Jeg er enig i at denne løsning ikke er billig, med mindre du investerer små beløb.
      Du formentlig fortsat vil være bedre tjent med at sammensætte billige ETF’er fx via Nordnet. Typisk får du dog først skala i global diversificering og selv-administrerede porteføljer når din formue når over 200tkr (og helst over 500tkr) – derfor synes jeg faktisk at June tilbyder et relevant produkt for mange opsparer med en lavere formue.

      Jeg er kunde hos danske bank, men har flyttet min formue ud af banken (bl.a. til nordnet) da jeg synes deres services, platforme og gebyrstruktur er lidt håbløse – det er positivt at se dem reagere med løsning som denne.

  3. Vær opmærksom på beskatnings betingelserne for ETF’ er ved Junes produkt! Det burde nok have været med i artiklen. Men ellers er June enkelt og lige til at gå til for alle.

  4. Øhhh…..giver “junes” algoritmer ikke både store magtfordele på markedet for Danske Bank og overvågning ?…Desuden er id- kort lagt på et foto vel nærmest guf for IT- kriminelle.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *