Lakridskongens svære balancegang i egen butik

Det er på sin vis en naturlig udvikling, når forretningen vokser, at stifteren overlader den daglige ledelse til en rutineret direktør med forstand på den slags. Det er endnu mere oplagt, når størstedelen af butikken faktisk er blevet solgt, i dette tilfælde til en kapitalfond.

Derfor er det måske ikke den store overraskelse, at Johan Bülow nu overlader topposten til en anden i livsværket Lakrids by Johan Bülow. Efter 10 år i spidsen for sin egen opfindelse lader han Fredrik Nilsson med en fortid i blandet andet Nestlé og Nespresso overtage roret.

Den nye ejer og ledelse skal have plads til at føre sine planer ud i livet, og stifteren vil givetvis nogle gange skulle bide sig i læben.

Det, der kan være lidt overraskende, er, at Bülow fortsætter i firmaet i en rolle tættere på lakridsgryderne. Man kan måske kalde det kreativ direktør.

Det er en svær position for en stifter at overlade den øverste chefstol til andre, mens man selv fortsætter med at færdes i virksomheden.

Hvordan udfylder man rollen? Kulturen og kreativiten skal bevares. Det var jo stifteren, der oprindeligt fik ideen eller tilpassede en ide til et produkt, der passede til markedet. Med nye ejere og nye ledere kan det føre til voldsomme sammenstød, når strategien eller hele virksomheden skal tilpasses til nye former, nye ønsker, måske en accellereret vækstplan.

Der er gode eksempler på, at det kan gå godt – og eksempler på det modsatte.

Mikrobryggeriet Mikkeller er slet ikke så »mikro« længere. En af stifterne er Mikkel Borg Bjergsø endte med at eje det hele, men sidste år solgte han en mindre del til en amerikansk kapitalfond. Han fik dermed en tiltrængt »professionel partner« ind, og det går tilsyneladende godt. Mikkel Borg Bjergsø er i hvert fald stadig den drivende kraft i en stadigt ekspanderende virksomhed.

Kasper Basse spiller også stadig en afgørende rolle i Joe & The Juice, som har både amerikanske General Atlantic og svenske Valedo som medejer – i øvrigt den samme svenske kapitalfond, som nu har købt sig ind i Lakrids by Johan Bülow.

Morten Strunge er også et eksempel på en iværksætter, som arbejder videre med sin egen forretning i nyt regi. Onfone blev solgt, mens en af hans næste virksomheder, ebogstjenesten Mofibo, blev fusioneret med svenske Storytel, som Morten Strunge i dag er kommerciel direktør for. Det virker udefra set dynamisk. Strunge har samtidigt gang i en række andre opstarter.

Og så et par af dem, hvor legen ikke har været helt god:

Sus og Lennart Lajboschitz byggede Flying Tiger op fra grunden til en milliardstor forretning. Efter salget af en majoritet af aktierne skulle de fortsætte som de kreative kræfter. I dag spiller de en meget tilbagetrukken rolle som mindretalsaktionærer og med Lennart Lajboschitz som et ikke særligt dominerende medlem af bestyrelsen.

Endomondo med den populære motions-app er en af de største danske iværksætter-succeser de senere år. Over en halv milliard kroner lød prisen, da amerikanske Under Armour overtog ejerskabet. Mette Lykke – direktør og en af de oprindelige stiftere – blev ind til for nylig under den nye ledelse. Efter to år som lønmodtager var motivationen væk, og hun meddelte i april, at hun i stedet skal arbejde med en ny startup, nemlig Too good to go.

Den nye ejer og ledelse skal have plads til at føre sine planer ud i livet, og stifteren vil givetvis nogle gange skulle bide sig i læben. Tiden vil vise, om Johan Bülow bliver lykkelig ved lakridsgryderne igen.

Du kan i øvrigt høre meget mere om lakridskongen Johan Bülow, Endomondo’s tidligere direktør Mette Lykke, Joe & The Juice-stifteren Kasper Basse samt Mofibos bagmand Morten Strunge i podcasten »Succeskriteriet« – læs mere og find alle udsendelser på www.business.dk/podcast

Læs også: Lakridskongen skal ikke længere være direktør: Træder tilbage til lakridsgryderne

Læs også: Endomondo-stifter begynder helt forfra: Vil tilbage til iværksætteriet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *