Sådan skulle Uber have gjort – dansk tjeneste er et forbillede

Der ligger noget meget principielt og noget meget positivt lige under overfladen på en historie fra Berlingske Business om en voksende rengøringstjeneste. Historien fortæller nemlig noget konstruktivt om, hvordan både samfundet og ivrige iværksættere bør gribe det an, når teknologi og gode ideer udfordrer det bestående – til gavn for udviklingen.

Og som overskriften siger, så er der flere elementer i historien, som kørselstjenesten med fordel kunne have været inspireret af, inden de løb panden mod muren i Danmark.

Sådan griber man det konstruktivt an, når man udfordrer det bestående og samtidigt har respekt for medmennesker og de rammer, der findes om det fælles samfund.

Det drejer sig om rengøringstjenesten Happy Helper. Det er en platformstjeneste, hvor man individuelt kan tilbyde sin arbejdskraft, og hvor brugerne i den anden ende så kan entrere med udbyderne og få gjort rent derhjemme. Det minder altså på mange måder om Uber, hvor private gennem en app kunne stille sin bil og sin arbejdskraft som chauffør til rådighed.

Happy Helper har fra begyndelsen haft en positiv dialog med myndighederne om for eksempel indberetning af skat. Det er endnu ikke lykkedes at få det til at fungere automatisk. Reglerne er meget komplicerede. Det tager tid og kræver snilde at få det til at fungere sømløst. Det kræver faktisk en indsats fra begge sider.

Det afgørende er dialogen. Happy Helper tromler ikke fremad under ideologiske paroler om at omstyrte alle samfundets spilleregler. De vil gerne skubbe på for at udnytte ny teknologi og nye tjenester, og selvfølgelig har de også »egoistiske« motiver som at blive en succes og tjene penge.

De anerkender blot, at de ikke lever i et vakuum, og at de ikke selv kan bestemme det hele.

Derfor får Happy Helper som den første platformstjeneste herhjemme ikke alene anerkendende ord med på vejen fra erhvervsminister Brian Mikkelsen. De har også som den første virksomhed bygget på platformsideen fået et kontant indskud fra Vækstfonden.

Også den side fortjener anerkendelse: Udfordringen med indberetning af Skat er endnu ikke løst, men det offentlige går ikke i baglås, fordi virksomheden indgår i den konstruktive dialog om problemet.

Næste del af den dialogbaserede tilgang er i forhold til fagbevægelsen. 3F er ikke begejstrede for, at »mindstelønnen« gennem Happy Helper lige nu er 120 kroner i timen for rengøringen. Forbundets overenskomst på området siger 140 kroner i timen – men for en virksomhed betyder det en samlet udgift til medarbejderen på 250 kroner i timen, når man medregner pension, forsikring, tillæg for skæve arbejdstider med videre.

Det er en front, som fagbevægelsen efter alt at dømme kommer til at flytte i et lidt længere perspektiv, for i en global sammenligning er det en afsindig pris for en så basal service – men lad det nu ligge i denne omgang.

Det vigtige i denne historie er Happy Helpers åbenhed og indstilling om, at parterne skal tale sammen om at finde en holdbar løsning. Og det indgår i Vækstfondens bedømmelse af, om det er en virksomhed, fonden vil være fødselshjælper for.

Sådan griber man det konstruktivt an, når man udfordrer det bestående og samtidigt har respekt for medmennesker og de rammer, der findes om det fælles samfund. Både fra virksomhedens og det offentliges side.

Der kommer nok et »Uber« igen inden for transport – enten et helt nyt eller det allerede eksisterende med en attitude mere indstillet på dialog.

Læs også: Vækstfonden skyder millioner af skattekroner i Uber-lignende rengøringsmodel

5 responses to “Sådan skulle Uber have gjort – dansk tjeneste er et forbillede

  1. Og så var det hele måske alligevel ikke så rosenrødt endda. Ingen overenskomst, ingen rettigheder, farvel til et overenskomstsikret arbejdsmarked. Nej fandme nej, at vi skal trylle tiden tilbage til en mørk fortid med herremænd og daglejere på må og få. Vi har netop udviklet os til et civiliseret land ved at sikre at den slags udbyttere ikke bare kører alle de beskæftigede over ende. https://www.avisen.dk/bagsiden-af-nyt-koncept-rengoering-via-hjemmesider-d_444693.aspx

  2. Kære Berlinske Business

    Skal 3F reagere på Happy Helper?
    I indlægget ovenfor skriver i, at “mindstelønnen” hos Happy Helper er 120 kr. i timen. Og fordi rengøringshjælperen er selvstændig skal hun eller han selv sørge for at betale i de 120 kr. i timen skal den “selvstændige betale/spare op til:
    – Sin egen ferie
    – Sin egen sygdom
    – Sin egen pension
    – Forsikringer (både ansvar over for de skader der forvoldes hos kunden og
    egen erhvervsulykke)
    – Værnemidler (Gummihandsker, arbejdstøj, sikkerhedsfodtøj o. lign)
    – Moms og/eller skat
    – Regnskab og bogføring (lovpligtig)
    – m.m.

    Det handler ikke om, at teknikken ikke er smart og innovativ, for det er den. Og det handler ikke om, at fagbevægelsen ikke omfavner den ny teknologi, for det gør den. Det handler helt banalt om, at du ikke kan leve for 120 kr. i timen. Slet ikke hvis du skal betale ovenstående.

    Og tror man i sidste ende på, at der rent faktisk er tale om, at rengøringshjælperen er selvstændigt erhvervsdrivende, så handler det om, at Happy Helper alene afgør hvad en times arbejde skal koste, og kun ved at holde den under konkurrenternes(de etablerede rengøringsselskaber med overenskomst) har Happy Helper en fremtid.

    Happy Helpers åbenhed er fint, og “den rette indstilling” er også fint, men bedst af alt er det, at have ordentlige lønforhold. Som det er nu udgør Happy Helpers forretningsmodel en teknisk løndumping, og det bør fagbevægelsen reagere på – også i fremtiden.

  3. Og når skribenten hævder naivt,at sådan skulle pirattaxitjenesten uber have gjort,må det bero på simpel uvidenhed. Uber ovetrådte fra dag 1 dansk lov, og ikke ved en eneste handling i de 2,5 år de insisterede på deres ret til at bedrive deres kriminalitet, overholdt de loven. De stak af, da retsagerne begyndte at true, og er nu med halen mellem benene stukket af, og overladt deres chauffører til deres egen skæbne når retssagerne med påstande om bøder og tilbagebetaling løber op i halve og hele millioner kroner. Er det virkelig den slags banditter vi skal fremelske. Nej!

  4. 1. Hvor er rimeligheden i at man skal betale 340 kr. i timen og 600 kr. på en søndag? Det er vilkårende hvis man er handicappet og det offentlige skal ind over. Søndagen kan man så i øvrigt ikke købe – For der yder vi ikke praktisk hjælp. Det er uværdigt for os (også til den pris). Happy Helper har forsikring, så Thorkild H-H er vist gal på den. Det er et problem for en række mennesker at de ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet, og der er Happy Helper en hjælp.

    2. En række udenlandske studerende må ikke tjene for meget og der er Happy Helper også en samfundshjælp http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/super-studerende-bliver-udvist-arbejdede-for-meget/5876974 Det er fleksibelt og man kan vælge i hvilket omfang man arbejder. Det samme gør sig delvist gældende for danske studerende i forhold til modregning af SU.

    3. Ved hjemmepleje også ved private firmaer skal man finde sig i lidt af hvert. Hos hjemmehjælpen A/S har jeg været udsat for nedværdigende og ydmygende behandling så man føler sig dårligt tilpas og helst er fri, både når de kommer, og når de går. Jeg har flere gange været udsat for at de ville gå efter den halve tid. Det er lidt ærgerligt, hvis man selv betaler for udsat for nedværdigende behandling.

    4. Det er selvsagt et problem at kommunen ikke anerkender det som en udgift jeg afholder og som en samfundsmæssig besparelse og gevinst til gavn for alle parter for det er hvad det er. Så i stedet for kritik bør vi give en ros til alle dem, der bidrager med de kan og skaber nyt, for det fortjener de & det fortjener vi & ja det fortjener jeg sådan set også / selvom man ikke må nævne sig selv:-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *