Drømmen om en billigere benzinsluger, mens vi venter (længe endnu) på Teslas »folkevogn«

I sommerferien, som sluttede alt for tidligt igen i år, gik turen til Florida. Der er garanti for varme og sol. Der er vand og strand og fascinerende fremmedartet natur, og man kan blive underholdt i forlystelsesparkerne, hvis familien er til den slags.

Og så kan man som dansk lønmodtager få lov til at skifte den hjemlige VW Up ud med et ordentligt skrummel af en benzinsluger – i det mindste for en uge.

Tidligere års ferier i USA har blandt andet budt på leje af en Cadillac STS med sorte ruder og bling-fælge og lister af skinnende krom. Derefter en Ford Mustang Convertible med blåt pornolys inde i kabinen – det stod ret godt til solnedgangen over broerne på The Keys og neonlysene på Duval Street i Key West.

Man føler sig som dansk bilist ærligt talt lidt til grin.

Dette års tur var med tre børn og fuld oppakning, så denne gang blev det en Ford Explorer. En fuldfed SUV med 3,5 liters V6 motor, 290 hestekræfter, automatgear og alt i elektriske bekvemmeligheder. Den er vist nok på størrelse med en Range Rover og har overskudsagtigt med plads til syv – eller fem personer med store kufferter. Lidt afhængigt af udstyr er prisen rundt regnet 250.000 kroner over there.

Det svarer herhjemme til en pænt udstyret Ford Focus med 125 hestekræfter. Hvis nu en Explorer var i butikkerne hos de danske forhandlere, ville den formentlig koste omkring 700.000 kroner. Man føler sig som dansk bilist ærligt talt lidt til grin.

Nu skal det ikke kun handle om misundelse og miljøbelastende firehjulstrækkere. På den grønne konto har amerikanerne jo en del at indhente – og her kommer Tesla ind i billedet. Det er jo den anden side af det at tænke stort: Også når det kommer til at tænke grønt, er skala en faktor for at få succes.

Elon Musks ide har hele tiden været, at der skal en enorm masse til, før det lykkes at etablere elbiler som et reelt alternativ til benzin- og dieselbilerne. Men han så også noget andet. For at få forbrugerne til at se på en elbil som en fed øse og ikke en opdateret udgave af en Ellert, begyndte han i luksusklassen med Model S og så i SUV-segmentet med Model X.

Nu kommer så folkebilen Model 3, som skal trænge igennem i mellemklassen – der hvor den almindelige bilkøber ender, når man har lagt budget. Og der hvor der kan skabes nok omsætning til at skabe den reelle omvæltning af bilmarkedet.

Sammen med forbrugernes og politikernes tiltagende interesse for de lidt grønnere biler er et kommercielt bæredygtigt marked nemlig en forudsætning for, at sådan en revolution kan finde sted.

Der skal være nok købere, for at bilfabrikkerne tør satse milliarder på udviklingen og på et bredt udvalg. Der skal på den anden side også et bredt udvalg til for at tilfredsstille nok købere. Og der skal være tilstrækkeligt mange elbiler på vejene, før infrastrukturen med ladestationer rigtigt kan betale sig, og kun med sikkerhed for at kunne køre også de lange ture med elbil, tør og gider bilkøberne skifte til en elbil…

Det bider sig selv lidt i halen, indtil der kommer ketchup ud af flasken.

Og så tilbage til afgifterne. Der skal nemlig også politisk skubbes på for at skabe den grønne omstilling – det gælder herhjemme bare ikke helt på bilmarkedet. Som privatperson ville det da være fedt, hvis de danske skatter på benzinslugerne blev sat ned eller fjernet.

Hvis der ikke er politisk flertal for det, så se dog i det mindste på fremtiden og på afgifterne for de mere miljøvenlige el- og hybridbiler.

Mens vores nabolande kan vise store vækstrater, går salget af elbiler i Danmark baglæns. Der går en rum tid endnu, inden Tesla sender et større antal af Model 3 uden for hjemmemarkedet. Politikerne i Danmark burde bruge ventetiden til at se på hele afgiftssystemet igennem igen.

Læs også: Drømmer du om Teslas nye Model 3? Forbered dig på uhyggelig lang ventetid

Læs også: Tesla solgte kun 127 biler i Danmark – skal have hjælp af moderselskabet

4 responses to “Drømmen om en billigere benzinsluger, mens vi venter (længe endnu) på Teslas »folkevogn«

  1. Danmark er og bliver…. er Land sturet af slapsvanse.. Politisk er der ingen beslutningsdygtighed til de nødvendige miljø rigtige slutninger der skal gøres. Tiden for diesel og benzin løber mod slutningen. Det er tvingende nødvendigt og sikkert klart for de fleste. Sats på fremtiden. Det kan bringe DK foran i feltet.

  2. Danmark er et uland hvad angår el biler.
    Se på Norge og salget af el biler der.
    Danmark har alle muligheder for el drift i et lille, fladt land med korte afstande og stor produktion af vind kraft.
    Hvor der er vilje er der vej siger man, men åbenbaret ikke politisk vilje, hvor man heller vil sætte udviklingen i stå med afgifter på el biler…. tænk engang.

  3. Vi skal da bestemt ikke have billigere biler – En høj registreringsafgift er tæt på den ideale skat i Danmark.
    Man skulle nærmere øge registrerigsafgiften på de ny helt små biler, som alt for mange har råd til at købe.

    Naturligvis bør man også helt få afskaffet leasing og leje fiduserne.
    Ligeledes kunne man se på beskatningen af firmabiler, der nu ensidigt tilskynder til at tage (firma)bilen på ferie. Hvorfor skal fx brugere af firmabiler ikke beskattes af km kørt udenfor landets grænse?

    Når vi betaler en høj registreringsafgift i Danmark, så har det mange fordele for samfundet = alle borgerne i fællesskab.

    1. Importpriserne på biler til Danmark er blandt de laveste, medens salgs-/import-tallene holdes lidt nede.

    2.Danmark producere ikke biler og derfor belastes vor betalingsbalance ikke med unødige nye bilkøb.

    3. Danmark har et godt og udbredt offentligt transportsystem. Folk der ikke – eller slet ikke – har råd til en bil, kan rimeligt komme rundt. Registreringsafgiften er en meget socialt afbalanceret skat.

    4. Vi, der har råd til en bil, må så også betale en rigtig god skat til at dække de mange fælles samfundsbehov.

    5 Når biler er dyre,kan det for den enkelte betale sig lidt længere at reparere småfejl, Det gavner miljøet.

    Lars 🙂

  4. For mange er det ikke en fordel at sænke registreringsafgiften. Det betyder bare at der kommer endnu større skatter på brug af bilen som benzin og afgifter. En beskatning som i forvejen er urimelig høj. For dem som kan lide at køre bil, gør det inden det bliver for sent. Inden længe får vi ikke lov til selv at styre, bilen må ikke have en forbrændingsmotor og lysten til at eje og køre en traditionel bil vil blive problematiseret og kategoriseret som afvigende adfærd på linje med overspisning og rygning. Jeg har selv lige købt en brugt dieselbil i en større klasse end jeg normalt ville gøre, jeg tænker det snart er sidste udkald for at få lov til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *