Lufthavnens »onde« ejere har også gavnet SAS og Danmark

Hold da op, hvor er der trængsel om spaltepladsen for at skose den tidligere storaktionær i Københavns Lufthavne – en af de onde, onde kapitalfonde – og tilsvarende rose den nye aktionær – en af de flinke, flinke danske pensionskasser. Endda på forhånd og forventet efterbevilling.

Der er grund til at se kritisk på argumenterne. De er nemlig fyldt med både varm og kold luft samt en pæn del moraliseren. Og det skal man høre fra andre kapitalister.

Det gør nogle gange ondt at blive tacklet af en stærk ejer med fremdrift for øje. Men man får det bedre bagefter!

Macquarie er en australsk kapitalfond, som gennem 12 år har været medejer af lufthavnen. I den tid har de tjent mellem 10 og 12 milliarder kroner på både udbytter og kursgevinsten på aktierne, anslår Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Det falder blandt andre SAS for brystet, at der er trukket penge ud af selskabet til udbytter. Macquarie har været dygtige til at skaffe penge til sine investorer, siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, til Finans.dk. De burde i stedet have været investeret i lufthavnen og nævner, hvor vigtig den er for infrastrukturen og for hele det danske samfund.

SAS-direktøren kalder dernæst ATP for en »professionel og langsigtet investor« – så kan man selv indsætte Macquarie foran det modsatte udsagn – og ser frem til, at lufthavnen nu kan blive »attraktiv både for passagerer, flyselskaber og ejerne«.

Også finansminister Kristian Jensen og lufthavnens egen formand Lars Nørby Johansen udtrykker, at der nu kan skabes »ro« om lufthavnen.

Her må det være tilladt at tage sig en lille smule til hovedet.

Det er rigtigt, der har været skærmydsler mellem de mange interessenter i Københavns Lufthavn. Der må nødvendigvis være uenigheder, når så mange parter skal arbejde sammen om det, der er Danmarks største arbejdsplads, når alle funktioner lægges sammen. Og det gør nogle gange ondt at blive tacklet af en stærk ejer med fremdrift for øje. Men man får det bedre bagefter!

Macquarie har nemlig ikke udelukkende trukket penge ud og handlet kortsigtet. Australierne har været med i 12 år, og der er også investeret mange penge i udviklingen, og der er skabt rigtigt gode resultater. Trafikken i lufthavnen er øget med rekorder i seks år træk til følge, senest i 2016 med endnu en stigning på 10 procent. Der er tiltrukket nye selskaber, som har oprettet nye ruter, til gavn og glæde for mange parter. Også for SAS.
Sidste år rejste 29 millioner passagerer gennem CPH på den ene eller anden måde, og målet er 40 mio. passagerer i løbet af en håndfuld år.

Lufthavnen er nemlig kun omtrent midt i den udviklingsplan, som i første omgang rækker frem til 2020. Det er da store ambitioner på lufthavnens og dansk infrastrukturs og dansk erhvervslivs vegne.

Det er ikke den australske kapitalfonds fremmeste formål at sikre danske arbejdspladser eller smidig dansk transport. Målet er at tjene penge til ejerne. Det bør det også være for ATP.

ATP er landets største pengetank med det ene formål at skaffe alle danskere et supplement til pensionen. Det er rå og uforfalsket kapitalisme, og det bør ikke være andet. Så måske bør SAS-direktøren vente lidt med at håbe på nye tider – og glæde sig over, at lufthavnen har bevaret sin status som attraktiv for alle rejsende. Så må SAS tilbyde sig med det mest attraktive produkt.

Og så lige en krølle mere på historien. Finansministeren og formanden kunne også vælge at se tilbage på en aktiv ejer, som har øget værdien af deres fælles aktiv. Macquaries gevinst svarer nemlig ifølge Jacob Pedersen til et årligt afkast på imponerende 13,5 procent.

Det har de øvrige aktionærer altså også tjent. Og mon ikke den nye aktionær ATP også har øje for denne detalje.

3 responses to “Lufthavnens »onde« ejere har også gavnet SAS og Danmark

  1. En stor til Macquaries fra en lille aktionær. Hele familien har aktier i CPH, og lige bruger sønnen sin profit til at betale husleje i sin studielejlighed. 6 års husleje rækker pengene til, så der er til hele studiet.
    Ærgerligt at Macquaries har solgt deres andel, så mon ikke vi andre skal til at komme væk inden der går dansk velfærd i driften af CPH.

  2. Den væsentligste del af de kommentarer om lufthavnen jeg har læst, har ikke været om en “ond kapitalistisk” ejer, men har på den eller anden måde anskueliggjort at der er årevis har været underinvesteret i lufthavnen. Resultatet er at Cph er gået fra en international anerkendt lufthavn til i dag at være en trang og slidt lufthavn med lavt serviceniveau i international sammenligning. ATP som ny ejer, der ikke har et 10 årigt sigte, virker som et bedre bud på en ejer med kommercielt fokus og det lange blik for at skabe de bedste vilkår for et stykke monopol infrastruktur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *