Selv benzintosser må undre sig over de nye bilafgifter

Så fik vi aftalen om de kommende afgifter for at indregistrere en ny bil. En hel branche og de danske bilkøbere har ventet i mere end tre uger fra de første politiske meldinger, til vi nu har vished for, hvordan de oppustede danske bilpriser bliver skruet sammen.

Jeg kan strække mig til at række den ene arm i vejret.

Politikerne på Christiansborg har vist ikke læst avisen den dag. Det virker i hvert fald, som om de helt har lukket øjnene for, at det tog er ved at forlade perronen lige nu.

Det er da rigtigt dejligt, at det nu bliver omtrent 50.000 kroner billigere at købe en bil i mellemklassen. Men for pokker hvor er der også mange torne i den absurd komplicerede buket af nye afgifter, satser og procenter, som vi nu skal forholde os til.

Først kan man nemlig slå fast, at det slet, slet ikke er den reform af bilafgifterne, man kunne have håbet på.

Pengene først. Påvirkningen på statens finanser i 2025 er anslået til 200 millioner kroner. De samlede »Afgifter vedr. motorkøretøjer« er ifølge Skatteministeriets tal budgetteret til 33 milliarder kroner i år. Bilejerne skal nemlig selv finansiere den lavere købspris med højere løbende afgifter.

Så det med den økonomiske profil. Det første forslag om en »flad« afgift på 100 procent uanset prisen på bilen blev beskyldt for at være en skjult topskattelettelse. Altså at de blå partier på denne vis ville snige skattelettelser igennem til de rige via lavere afgifter på dyre biler.

Vægten skulle i stedet lægges på miljø og sikkerhed. Det er endt med et kompromis, hvor det stadig er prisen, som bestemmer mest. Og der er reguleret lidt på tillægsafgifter og fradrag i forhold til bilernes forbrug og deres sikkerhedsmæssige standard.

Det får den lidt paradoksale konsekvens, at flere af de helt små biler bliver lidt dyrere – fra et par hundrede kroner og op til omkring 5.000 kroner mere end nu – fordi de ikke i alle tilfælde er udstyret med de nyeste og mest omfattende sikkerhedssystemer.

For mange familier er de små biler nok husstandens bil nummer to, men for mange andre er det faktisk det primære køretøj. Og den kollektive trafik er ikke et realistisk alternativ for alle. Det bliver altså sværere for personer med små indkomster overhovedet at få råd til en bil.

Dernæst miljøet – og det der med elbilerne. Globalt går udviklingen mod el- og hybrid-biler pludselig rasende hurtigt.

Er det truslen fra Tesla og den kommende Model 3 i mellemklassen, der har fået de traditionelle bilfabrikanter til at skynde sig mere?

Er det det dårlige image fra Dieselgate? Er det politisk pres i Europa fra lande og hovedstæder, som er på vej med begrænsninger eller ligefrem forbud?

Eller er det – som Berlingske Business beskrev torsdag – den kinesiske stat, som strammer skruen om bilfabrikkerne på verdens største marked med krav om kvoter for andelen af elbiler? Politikerne på Christiansborg har vist ikke læst avisen den dag. Det virker i hvert fald, som om de helt har lukket øjnene for, at det tog er ved at forlade perronen lige nu.

Med de små ændringer i forhold til udregningen af afgifterne bliver der ikke taget alvorligt stilling til, om vi skal skubbe forbrugerne mere i den miljøvenlige retning. Det er faktisk ikke bare for vores grønne øjnes skyld; det er en fremtid, som bliver mere og mere nærværende i alle landene omkring os. Imens bliver der stort set ikke trillet elbiler ud fra forhandlerne i Danmark.

Den statistik vil ændre ikke sig i elbilernes favør med de nye afgifter. Selv vi »petrol heads« – biltosser – må undre os over det korte perspektiv.

Læs også: Da Europas mest magtfulde industri sov i timen – og vågnede brat op

Læs også: Ny bilaftale gør privatleasing dyrere

 

 

 

20 responses to “Selv benzintosser må undre sig over de nye bilafgifter

  1. Har det nye kompromis noget år gøre med at df accepterer et par smuler.mod til gengæld at få ministerposter ved næste valg..gud bedre det. Men forlænge kan danmarks måske næststørste parti løbe fra deres politiske Ansvar?

  2. Hmm. Det, der omtales som en bil i ‘mellemklassen’, er et køretøj til omkring 230.000 kr… Det vil de fleste nok betragte som luksus.
    Vi almindelige mennesker, der køber almindlige biler, kan se frem til en besparelse på nærmest intet. Stor storm i vandpytten, og fremtidens bil, el-bilen, blev sparket til hjørne…

    1. Det er jo komplet ligegyldigt det de går og laver…. Skadeligt.)))
      De biler har ingen fremtid ! De er døde , måske om 3 år. Det heder selvkørende elbiler……
      Så hvad spilder kan også på tiden på tog for ?? “. ” “. ”
      Lille Rasmussen står istedet og spilder tid i New York på og være smart. Kom hjem Rasmussen og styr dit eget kaos. Du har først fornylig opdaget at staten ikke har kontrol og dele at landet.
      Det har vi skrevet- råbt og skreget om i årevis Rasmussen !!! Intet er sket ,intet sker.
      Kun ingenting og ligegyldigheder.

      1. Sikke noget eklatant vrøvl.

        For de fleste af os der bor i storbyernes etageejendemme er de svinedyre elbiler ikke en praktisk option.

        Nej elbiler er kun en mulighed for den øvre mellemklasse, der bor i parcelhuse i omegnen til storbyerne.

        Og så vil det i øvrigt kræve milliard-dyre investeringer i udbygningen af el-nettet.

  3. Blot endnu et sørgeligt eksempel på, at den egentlige magt i landet pt. ligger hos DF. DF har ingen store miljøambitioner, idet den primære vælgergruppe er de ældre vælgere, og lidt morbidt sagt, har de ældre ikke de samme interesser i fremtidens klimaudvikling. Dernæst elsker DF symbolpolitik, og har som sådan ingen interesser i, et politisk forlig som giver ´billigere´ luksusbiler, idet det igen ikke er deres kernevælgeres interesse. Havde regeringen kommet igennem med 100% flad afgifts pålægning, havde det også kommet elbilerne til gode. Det nuværende forlig er endnu engang et kludetæppe af lappeløsninger, men det vil være skudt forbi målet, denne gang at give blå blok – fratrukket DF med et langt ben på hver side af folketingssalen – skylden for et mislykket ambitiøst indgreb i de håbløst forældede afgiftsregler. Til gengæld kommer blå blok til at leve med de negative efterdønninger – håbløst at ´verdens førerhund´ på miljøområdet sætter elbilerne i skammekrogen. Enhver som har siddet i morgentrafikken ind mod Kbh. – med lukkede ruder – ved hvorfor.

  4. Ja dem der tjener mere skal stadig betale mere end en lige procentfordeling. Den var ikke gået i vennekredse at fordi jørgen tjener mere end bo skal jørgen betale mere end de 50% af d middagen de sammen spiser. Det er råddent og motiverer ingen..

  5. Fuldstændig korrekt, vi betaler selv hele gildet og værst af alt, den grønne afgift ( vægtafgift) får et ordentlig nøk næste år, prøv at lave en beregning på en Opel Corsa der kører 20,0 km/ literen- suk

  6. El biler ja ja. Men der er jo slet ikke batterier nok til, at vi tilnærmelsesvis alle kan køre elbiler. Desuden koster et batteri ligeså meget co2 udslip under produktion som 100000 km i en Diesel bil. Og da elværkerne jo stadig for 50% kører på kul. Ja så må vi beholde forbrændings motorerne en del år endnu. Og de nye diesel biler med scr katalysator er jo renset 95% for NOx så de er vel renest af forbrændigsmotorerne.
    Og med hensyn til aktiv sikkerhed var der jo ingen lempelse i dette udspil. Rent tågesnak fra DF.

    1. Ja, er det ikke sjovt vi aldrig taler om batterier som nu oftest nævnes som svarende til 85000 Miles for at det er CO2 neutralt mod diesel.

      Måske var det lidt smartere at vi opvarmede/nedkølede vore huse med el og proppede naturgassen i bilen. Et moderne hus kan virke som et “varmebatteri” i flere døgn og da vi typisk har overskud af el undtagen 3-4 timer i døgnet så er det relativt smartere.

  7. Vi vægter miljøet og sikkerheden med det nye afgifter, siger regeringen og df.
    Det har jeg svært ved at se.
    Man fjerner nedslag for abs og esp som udgør 6250 kroner.
    Så øger man med 6000kr for 5 stjerner in crash test. Det var så minus 250kr i nedslag ift gl afgift.
    Så øger man med 600 på sele alarm = gevinst på 350kr ialt på sikkerheds siden.
    Det batter jo ingenting!
    Hvor får man igen nedslag for adaptive fartpilot, vognbane assistent, automatisk nødbremse mm? Teknologi som kan nedbringe besøg på sygehuset.
    Ja, min nye bil er blevet 30000kr billigere, men kun pga. skalaknækket.

  8. Når nu Hjorth tossen er færdig med at tjene sin dagløn på indlægget, vil jeg anbefale ham at læse en grundbog om politik

  9. Selv om Liberal Alliance er et dumt sammenrend af egoistiske rigmænd og købte sekunda politikere, havde det været bedre at følge deres forslag om een afgift på 100%.
    Det ville have været enkelt at gennemskue hvad man fik for pengene, man køber 2 biler og får en, samtidig med at staten stadig så rigeligt ville få sin andel.

  10. Det kan vel næppe komme bag på Mikael Hjorth at politikernes væsentligte opgave er at sidde og fedte frem og tilbage med lidt omfordeling hist og pist. Lige i øjeblikket ser det ud til at det er de fattige, som skal betale gildet. Nej det ser ikke ud til at der findes ægte politikere mere, men det handler mest om en taburet og en ministerbil, hvilket Anders Samuelsen er et godt eksempel på.

  11. Hej Mikael mfl.Som i alle kan se er det bare en ny skat, en omfordeling hvor staten for flere penge i kassen. Men man prøver at benytte lejligheden til at bilde folk ind de har fået en besparelse. Og så lægger man afgifter andre steder der samlet set er en kæmpe forringelse Ikke særligt borgerligt. Som nogle skibenter og politikker prøver at bilde os ind. Og så er der en masse forbehold vi ikke kender ,pas på ikke bare at glide blindt med på den sang. Mvh. Martin Nordstjerne

  12. Om et år er alle såkaldte besparelser blevet indhentet af stigende stigende priser ,forårsaget af at den såkaldte danskerrabat fra producenternes side bliver udhulet og producenterne derfor beregner sig større pris for bilerne, ligesom forhandlerne selvfølgelig også øjner mulighed for større avance.
    Se blot hvad der er tilbage af de tidligere afgiftnedsættelser..

    fup og svindel ,en politisk narrehat

  13. Ti venner spiste middag sammen på en restaurant hver dag. Regningen kom altid på 1.000 kr. totalt. Siden der var stor forskel i indtægt og formue hos de ti, blev de enige om at dele regningen på samme måde som skattesystemet.

    De fire fattigste slap for at betale. Den femte betalte 10,- kroner, den sjette 30,- kroner, den syvende 70,- kroner, den ottende 120,- kroner, den niende 180,- kroner -og den tiende og rigeste skulle betale 590,- kroner.

    Alle var fornøjede med ordningen, indtil restauratøren en dag tilbød dem rabat. De var jo stedets bedste kunder, så han tilbød et afslag på 200,- kroner pr. middag. Gruppen ville forsat dele regningen efter skattemodellen, så de fire fattigeste skulle fortsat ikke betale. Spørsmålet var hvad der skulle ske med de seks andre; hvordan skulle rabatten fordeles?

    200,- kroner delt på seks blev 33,33 kroner i afslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for at spise, og det var klart urimeligt. Restauratøren foreslog at reducere regningen lige for alle, og ville udarbejde et forslag. Det indebar at den femte også fik spist gratis, den sjette skulle betale 20,- kroner, den syvende 50,- kroner, den ottende 90,- kroner, den niende 120,- kroner, mens den rigeste fik reduceret regningen fra 590,- til 520,-kroner.

    Alle fik rabat og ingen kom dårligere ud end før. Udenfor restauranten begyndte de imidlertid at sammenligne hvad de havde sparet.

    “Jeg sparede bare en tier, mens han sparede 70,- kroner”, sagde sjettemand og pegede på den rige tiendemand. Akkurat, sagde femtemand, som også fik ti kroner i afslag. “Han er rig, men fik alligevel syv gange så meget som mig”. “Hvorfor skal de rige altid få mest”, råbte den syvende?, som fik 20,- kroner i rabat.

    “Og vi fik jo ingenting?”, råbte de fire fattigste i kor. Dette system er en ulempe for de fattigste!

    Stemningen blev hård og de ni bankede tiendemand. Næste aften kom han ikke til middagen, så de spiste uden ham.

    Da regningen kom på bordet opdagede de noget: Der manglende 520,- kroner.

    1. “Stemningen blev hård og de ni bankede tiendemand. Næste aften kom han ikke til middagen, så de spiste uden ham.

      Da regningen kom på bordet opdagede de noget: Der manglende 520,- kroner.”

      Heldigvis havde den rige råd til en bodyguard som bankede de fattige narrøve på plads. Velkommen til USA´s og Danmarks ny virkelighed.

  14. Højkomisk eller rettere tragisk at regering og DF snorksover. En voldsom hurtig revolution er på vej væk fra kulbrinte benzin/diesel til brint-el hybridbiler. Hvorfor i alverden vågner man dog ikke op og nu forbereder overgangen til den helt rene el-brint hybrid revolution der med stormskridt er på vej fra især Kina Japan. Især i betragtning af Danmarks hidtidige ledende rolle ved grøn energi. Brint-el hybrid- brændselscellemotorer er vel så formidabelt velegnede til overskuds-el fra sol og vindmøller som tænkes kan. Jeg siger – Vorherre bevares for sådanne sinker der står bag denne gammeldags (nye) registreringsafgiftsordning. Det er så man tager sig til hovedet. Vor miljø-energiminister Lars Christian Lilleholt aner åbenbart intet om udviklingen på hans resortområde. Uha.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *