Kampen om dine penge spidser til på mobilen: Kineserne kommer!

Det blev naturligt nok fremstillet som et stort nederlag for betalingsløsningen MobilePay, da det forleden kom frem, at man i Norge har tabt krigen om markedet til Vipps. Det er en løsning mellem over 100 banker anført af markedslederen DNB, og dødsstødet til den norske version af MobilePay blev sat ind, da Nordea valgte at springe til Vipps. Danske Bank meddelte med det samme, at der forhandles om at komme med i den fællesnorske betalingsmodel.

Herhjemme er det gået modsat: Nordea og en række mindre banker måtte se deres mobilløsning Swipp slået af MobilePay, som Danske Bank lancerede i Danmark og Finland. Nu arbejder de danske banker sammen om MobilePay i et selvstændigt selskab.

Svenskernes foretrukne mobilbetaling hedder Swish og har flere end seks millioner brugere. Her har Nordea, Danske Bank og fire andre store banker fra begyndelsen arbejdet sammen om at sikre sig mobilbrugernes gunst, når det kommer til betaling med en app både privat og i butikkerne.

Så det norske nederlag til Danske Bank skal nok læses ind en større sammenhæng. Bankerne har lanceret forskellige modeller, og brugerne har så afgjort, hvilken model de bedst kunne lide. Groft sagt har MobilePays enkle brugerflade herhjemme vundet over Swipps lidt mere knudrede arbejdsgange og ikke at forglemme en forglemmeligt dårlig markedsføring, mens meget af indmaden fra Swipp i dag lever videre i MobilePay.

Set ud over hele Skandinavien er der på overfladen tre forskellige vindere, men aktørerne er stort set de samme; i hvert fald hedder fællesnævneren snart Nordea og Danske Bank.

Der er altså mere tale om en konsolidering, så parterne sammen kan udvikle produktet og opbygge loyalitet på deres hjemmemarkeder. Det bliver sandsynligvis i allerhøjeste grad nødvendigt at stå stærkt, inden globale giganter kommer væltende ind over de usynlige landegrænser i cyberspace. Og måske er det i det lange løb alligevel forgæves.

Første tegn på konkurrencen kommer fra en lidt uventet kant. De »oplagte« rivaler til at sætte sig på hjemmeskærmene på vores smartphones er velkendte navne som Amazon, Facebook (med beskedtjenesten Messenger), Google og mobilproducenten Apple selv.

Det er alle mastodonter, når det kommer til udbredelse og ikke mindst evnen til at kapitalisere på data, og de har alle betalingstjenester på produktpaletten i større eller mindre grad. Det er kun et spørgsmål om tid, før de sætter en potentiel lavine i gang.

Dertil kommer de »traditionelle«, globale betalingstjenester som Visa, Mastercard med flere, som også er i gang. Danmark er bare så lille et marked, at både korttjenester og web-giganterne ikke for alvor er i gang her.

Den lidt overraskende nye aktør er Alipay. Med en halv milliard brugere og moderselskabet Alibaba i ryggen er det jo ikke ligefrem chokerende nyt, men alligevel en uventet udvikling, at de rykker først ind.

Alipay etablerer sit første brohoved i Illum’s stormagasin og vil herefter koncentrere sig om strøgbutikkerne, hvor en stor del af de udenlandske kunder er kinesere. I første række altså ikke et decideret angreb på de danske kunder og det skandinaviske marked. Mon ikke det blot er en første etape?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *