Vinderne af Business Boost: Vand blomsten af Danmarks iværksættere

Det kommer faktisk os alle sammen ved, at det lykkes iværksættere at udvikle gode ideer og få dem forvandlet til solide forretninger. Det kommer faktisk os alle sammen til gode, hvis det lykkes nogle af dem at få succes og eventuelt bliver rige af det.

Det kommer faktisk til at betyde helt vildt meget for vores alle sammens økonomi og velfærd, at der findes initiativrige mennesker, som tager en chance og investerer tid og penge i at stable nye virksomheder på benene.

Uden dem vil der ikke i fremtiden være job til os andre, og der vil mangle penge til offentlig velfærd og penge til privat forbrug.
Uden de lidt skæve typer, som insisterer på, at de har gentænkt verden på en ny og overraskende måde, bliver vi alle sammen fattigere – både bogstaveligt og åndeligt. Også selv om vi almindelige kontornussere måske i første omgang ikke helt forstår den geniale ide.

Anekdoterne fortæller, at IBMs topchef i midten af forrige århundrede selv vurderede, at det samlede behov for datamater på verdensplan ville være 5. Fem!

Og kort før deres store gennembrud blev The Beatles afvist af et pladeselskab med begrundelserne »den gruppe har ingen fremtid i showbusiness«, og at guitar-grupper var »på vej ud«.

Der skal krøllede hjerner til at tænke nyt, og der skal viljestyrke og kampgejst til, for at ideerne også bliver ført ud i livet, for innovation løber ofte panden mod en mur. Der skal nogle gange fødselshjælpere til, for at barnet kommer helskindet til verden.

Derfor har Berlingske Business taget initiativ til iværksætterkonkurrencen Business Boost.

De seneste uger har vi efterlyst de bedste ideer fra iværksættere i Danmark i håb om, at vi kan give dem et rygstød frem mod etableringen af nye, sunde virksomheder.

Over 300 ideer er strømmet ind. 30 blev udvalgt til en »elevator-pitch« med serie-iværksætteren Morten Strunge, og 15 nåede igennem nåleøjet til den endelige eksamen foran et dommerpanel bestående af Mette Lykke, Martin Thorborg, Louise Ertman Baunsgaard, Ramus Schmiegelow og Christian Stadil.

Og nu er vi nået frem til det store øjeblik, hvor vi kan afsløre vinderne.

De ti spirende virksomheder, som får et Business Boost, er Statum, Kostner Group, LuggageHero, First-8, Low-Fi, Measurelet, Lematik Nordics, Gonio VR, Gaest.com og Shelter Bricks.

Og hvad har de så vundet?

Præmien er ikke penge. Et kontant beløb ville kun lune i kort tid, hvis fodarbejdet ikke bliver gjort rigtigt. Derfor får vinderne af Berlingske Business Boost forskellige former for rådgivning og støtte.

Vinderne får coaching af de erfarne iværksættere fra dommerpanelet. Dernæst får de mulighed for at opholde sig i Tryg og Rainmakings iværksættermiljø The Camp, og de får rådgivning af Nordea, PwC, Subsero og PS4 samt kontakt til investorerne i Danish Business Angels.

Den form for opbakning kan vise sig meget værdifuld end et diplom og en check.

På Berlingske Business vil vi følge vindernes videre færd, uanset om det bliver til op- eller nedture. Sådan er vilkårene: Der er ikke plads til alle ideer – men uden de bedste bliver vi alle sammen fattigere.

Læs mere: Berlingske Business Boost: Årets ti bedste idéer er kåret

Se video: Sådan blev årets ti bedste ideer i Berlingske Business Boost kåret

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *