Der findes ikke en gratis frokost på et fly

Åh nej, ikke nu igen. Det var jeg nok ikke den eneste, der tænkte om nyheden forleden om, at både Norwegian og SAS lige strammer gebyrskruen en halv eller en hel omgang.

For det norske lavprisselskabs vedkommende handler det om, at man ikke er garanteret bestemte pladser i flyet, hvis man ikke lige betaler et ekstra gebyr for det. Det vil sige, at en familie kan komme til sidde spredt over hele kabinen, hvis de ikke er opmærksomme på finten allerede ved køb af billetter. Derefter vil det være op til personalets behændighed og andre rejsendes venlighed at bytte sæder, så en familie eller en gruppe kommer til at sidde sammen.

Jo mere den rå pris betyder for vores valg som kunder, jo mere vil vi se den adfærd fra virksomhedernes side. De er jo ikke dumme.

Hos konkurrenten SAS indførtes tidligere en ny billettype kaldet Go Light, hvor der ikke automatisk er inkluderet indchecket bagage. Fra begyndelsen var det bare sådan, at kunder i loyalitetsprogrammet Eurobonus kunne medbringe én eller to kufferter, afhængigt af den optjente status. Fra maj i år skal også disse kunder betaler for den ydelse.

SAS kalder det en rendyrkning af konceptet for dem, der rejser »let« – altså normalt uden stor bagage.

Det er måske i afdelingen for små problemer i en kompleks verden. Men man må sige, at flyselskaberne ikke gør det let for kunderne at få overblik over den samlede pris.

Formålet er naturligvis, at basisprisen skal se konkurrencedygtig ud. Særligt i søgemaskinerne på nettet har det afgørende betydning at se billigst ud.

Naturligvis betyder det også rigtigt meget, om man kan få et direkte fly til sin destination. At ventetiderne mellem fly ikke er helt ulidelige, hvis det er nødvendigt med en mellemlanding. At afgangs- og ankomsttid ikke er midt om natten, og at man lander i den lufthavn, der har den bedste beliggenhed i forhold til, hvor man skal hen.

Alt det spiller ind, når vi bestiller billetterne på nettet – men den rå basispris spiller afgjort en rolle for de første klik. Og dermed også hvor vi i sidste ende trykker på »køb«.

Den udvikling er vi bare også lidt selv skyld i som forbrugere. For jo mere den rå pris betyder for vores valg som kunder, jo mere vil vi se den adfærd fra virksomhedernes side. De er jo ikke dumme.

De kan også godt regne, selv om de for langt de fleste flyselskaber har knebet med at lande overskud. Derfor de mange gebyrer oven i grundprisen.

Væk med den »gratis« mad på de korte ture. Ind med ekstra indtægter for netop valg af sæde og adgang til at indchecke bagage.
Og ind med kreative tiltag som Ryanairs salg ombord af skrabelodder, som blev voldsomt kritiseret for vinderchancer på niveau med Eurojackpot. For nogle år siden måtte samme Ryanair droppe ideen om at tage et gebyr for toiletbesøg på flyene. Sidste år måtte Ryanair så igennem en shitstorm, fordi der angiveligt ikke længere er håndsæbe på toiletterne.

Uanset de kreative metoder er der kun kunderne til at betale den samlede regning for produktet. Forbrugernes vagthunde råber ind i mellem politikerne op om regulering af markedsføringen.

Men den stærkeste regulering er måske stadig at stemme med sine penge. At vælge et produkt med en rimelig service i stedet for billigste slagtilbud.

One response to “Der findes ikke en gratis frokost på et fly

  1. Der er intet der er gratis, man kommer altid til at betale, hvis der reklameres med at noget er gratis, så kommer man alligevel til at betale på den ene eller anden måde, kan ikke forstå at man må reklamerer med noget er gratis, hvis det er “gratis” if forbindelse med et køn, flybillet, bil, hotelophold osv,. det er en uskik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *