Mærsk skifter fra rettidig omhu til rettidig risiko

Væksten i Mærsk har ikke imponeret de seneste mange år. Selskabet med de stolte traditioner er ikke rigtigt vokset i volumen i ti år – faktisk tværtimod.

Oprydningen de seneste år har mest haft karakter af et gigantisk loppemarked, hvor selskaber bliver solgt fra eller reorganiseret i Mærsk-fondenes og -familiens holdingselskab.

Mærsk er dermed på vej til at tage større chancer i lille skala for at skabe succes i stor skala.

Det har været svære tider på markedet for containerfragt, men alligevel: Aktionærer og analytikere har spejdet efter de nye ben i forretningen. Mærsk har været skydeskive for kritik af, at omstillingen er gået langsomt. At supertankeren skulle være vendt for længe siden. At man svigtede de gamle ord om rettidig omhu.

To nye træk – det seneste afsløret i Berlingske Business torsdag – viser, at vi måske alle sammen har kigget i en helt forkert retning. Måske er det slet ikke et nyt forretningsområde, Mærsk har spejdet efter. Det er en ny forretningsmetode.

Mærsk vil opkøbe eller indgå partnerskaber med innovative startups. Nye ideer og teknologier skal omfavnes på et tidligt stadie. Den nye enhed Growth Unit får penge til at erhverve interessante selskaber og indgå i samarbejder, som måske kan føre til fremtidige forretninger og ny vækst eller understøtte og sofistikere eksistererende forretningsgange.

Auraen omkring Mærsk som lidt lukket eller selvtilstrækkelig skal have et skud for boven. »Vi alene vide« skal afløses af en mere åben indstilling til omverdenen, når det kommer til udvikling og innovation. I en verden, hvor muskelkraft kombineret med godt købmandskab og rettidig omhu herskede, byggede Mærsk verdens største containerrederi og en række industrier omkring det med havneforretningen APM Terminals og transportgruppen Damco. Måske blomstrer de bedste ideer inden for ny teknologi ikke i en fast etableret kultur. Der er simpelthen brug for frisk luft på gangene og unge, krøllede hjerner for at hamle op med digitaliseringen.

Derfor skal den nye afdeling ikke have adresse på Esplanaden. Inputtet udefra skal ikke fordærves af »vi plejer«-argumenter. Og måske gider de mest innovative hoveder slet ikke søge job hos Mærsk. Hvis du går med slips, er Mærsk måske stadig et karrieremål. Hvis du går i skovmandsskjorte og hører heavy metal i headsettet foran PCen, og dit forbillede er Steve Jobs, Elon Musk eller Jeff Bezos, er bygningen med de blå vinduer måske ikke med i dine drømme for fremtiden.

Det minder om tankegangen bag Danske Banks satsning på en udviklingsenhed, som netop også blev placeret uden for det normale hierarki og fik plads til at tænke andre tanker end dem fra corporate-håndbogen. Ud af den øvelse er foreløbig kommet nye, digitale forretninger som June og MobilePay. Man indstiller sig på en høj fejlmargin, tester et utal af ideer og ender med at køre med nogle få, som til gengæld kan indeholde potentialet til stor vækst.

Det er også hos Mærsk en erkendelse af, at konkurrencen ikke nødvendigvis kommer fra de gamle kolleger i branchen, men at man med digitaliseringen risikerer at bliver overhalet fra en helt anden kant. Konkret kan det være Amazon, som med droner eller på måder, vi i dag slet ikke kan forestille os, snupper et helt marked ud af hænderne på de nuværende operatører.

Det er i det lys, Mærsk for nogle uger siden – også i Berlingske Business – fortalte om det storstilede forsøg på sammen med IBM at skabe en digital platform for større områder af transportsektoren og en forenkling af gammeldags papirnusseri.

Det minder om metoderne hos giganter som Facebook, Apple, Google og igen Amazon – når de ser noget, der ser interessant ud, køber de det. Med nye teknologier omvælter de hele industrier og slår ring omkring hele økosystemet i en branche. Det kan være super-lønsomt, hvis man knækker koden.

Mærsk er dermed på vej til at tage større chancer i lille skala for at skabe succes i stor skala. Dermed skifter de modus fra det gamle rettidig omhu til rettidig risiko. I sidste ende handler det om overlevelse.

Læs også: Mærsk gør op med fortiden: Nu skal der købes iværksættere

Læs også: Mærsk i historisk satsning med IBM: Mastodonter vil sætte sig på verdenshandlen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *